Enne
minekut mõtlesin küll, et ah milleks mulle see Malta ja on mul ju
siin Tallinnas hea istuda küll, vaadata ühikaaknast nupuga baretiga
tädisid, kes kell kolm päeval üle pisarakarva aasa pimedusse
kõnnivad, ja minna maomahlarohelisse ühikakööki, et keeta oma igapäevast tatart
sibulaga.
Teenida
raha, et endal siin hinge sees hoida ja jäädagi sisendama endale,
et mul ei ole kusagile mujale asja. Et rännukihk on suht pseudo, et tegelikult on igal pool niikuinii üks ja seesama ja ma lihtsalt raiskan oma elu. Et ma ei ole ikka veel suutnud
välja mõelda elukutset, mis oleks ühtviisi rahuldustpakkuv nii
mulle kui maailmale, et ma ei jõua mitte midagi ja jäängi eluks ajaks klienditeenindajaks, kuigi ma ei
oska normaalset cappuccinotki teha. Sellised mõtted keerlesid mu
peas nagu esimesed lumehelbed lennujaama ees.
Jõin siis Kajaga paar pokaali veini, lasin tal end lennujaama saata
ning istusin tülpinud ilmel lennukile. Ja mõtlesin, et no davai,
käin seal Maltal siis ära ja kaotan veel paar tööpäeva ja
raha. Niimoodi inimesed ju teevad.
Aga
siis ma jõudsin kohale ja vaatasin päikesesse, kõndisin ära
esimesed soojad tänavad, vaatasin esimestele helesinistele
lainetele, mis oma valgeid vahupäid vastu kaljusid peksid, rääkisin
juttu hosteliinimestega ning pidin endale tunnistama, et sinnasõit
oli vajalik. Nii-nii vajalik.
Üksinda
kõndides tabas mind eufooria: ma ei pea mitte kellelegi midagi
tegema, lubama, andma. Mõistsin, kuidas mind mitmel-mitmel eelneval
kuul on enda alla matnud tunne, et olen kogu aeg kellelegi midagi
võlgu, koolile oma teadmisi, vanematele raha, tööle oma närve ja
tuttavatele oma aega. Ja kuidas ma olen elanud selle sees, lasnud sel
pimedusel endasse kasvada ja pidanud seda normaalseks.
Kell
kolm päeval läks minu sees pimedaks.
Ja
siis ma olin äkki eemal, tuhandete kilomeetrite kaugusel, kõndisin
võõraid tänavaid ja vaatasin võõraid maju, millest igaüks on
arhitektuuriline meistriteos, ja leidsin, et põrgutki ma ei ole.
Põrgutki ma ei ole kellelegi võlgu, põrgussegi ei ole mul kiire ja
mitte keegi ma olema ei pea. Ja päike. Päike paistab. Kõik tundub
lihtne ja ilus. Kas seda teeb D-vitamiin või argipäevast eemalolek?
Vaatasin
kaugelt oma elule Tallinnas. Hakkasin lahti harutama oma sõlmi,
mõistma, miks olin muutunud nii tõrjuvaks ja häirituks.
Mida
rohkem üritasin end sel sügisel inimestest eraldada, seda enam neid minuni tuli.
Koputasid mitmekesi mu toauksele ja mina kutsusin nad sisse
kuivatatud õunu sööma. Kutsusid mind külla, kaneelirulle
valmistama ja näosaadet vaatama, õppima ja jalutama, veini jooma ja
näitasid mulle oma maale.
Viimastest
vaimustusin niivõrd, et ostsin endalegi vesivärvid ja pintslid ja
asusin paberit pintslitõmmetega katma. Alguses ettevaatlikult,
kahtlevalt, hiljem üha julgemini ja hoogsamalt.
Lähtusin
põhimõttest „sa võid, aga sa ei pea”. Mind köitis mõte, et
võin paberile segada ükskõik mis värve, kujutada ükskõik mida,
ning pole kellegi öelda, kas see on siis ilus või mitte. Muidugi
on! Minu ilus! Minu lendav mõte.
Ja
alati oli tore, alati oli nii paganama tore nendega. Inimestega, mu
sõpradega, uute ja vanadega. Seest aga näris ja söövitas mind, et
ma oleksin ju pidanud hoopis midagi muud
tegema. Õppima, õppima,
õppima. Õppima midagi, mille ma ise olin endale ristiks kaela
seadnud, endale ahnitsenud,
luba küsimata
võtnud.
Kui
keegi veel mäletab, hakkasin kevadel Ateenas õppima araabia keelt.
Intensiivselt, orgaaniliselt, suuliselt, kuulmiselt, haarates korraga
ja palju. Nagu väike laps, kellel puudub oma vanematega veel lingua
franca, olin ka mina keeleliselt
abitu oma õpetaja ees. Ja see toimis. Õpilane oli valmis ja õpetaja
ilmus. Kaks lihtsat, akadeemilise taustata inimest, ühel meeletu
tahe õpetada, teisel kustumatu janu õppida. See oli loomulik, see
oli isetu, see oli ilus.
Ning
siis tulin ma sealt ära Eestisse, tagasi koju, ja vahele tuli suvi,
kus ma rabasin tööd ja
lubasin endale muudkui, et sügisel ma puhkan. Puhkan
ja jätkan keeleõpet. Aga
sügisel ei avatudki minu
ülikoolis araabia keele algtaset, mida ma võib-olla oleksin pidanud
võtma märgina, aga
võib-olla üldse mitte, sest nüüd olen ma jälle ühe kogemuse
võrra targem – igatahes ma
ülehindasin taas enda
energiat ning
panin end
kirja edasijõudnute gruppi. Ja mitte isegi
A2, vaid B2 tasemele.
Alguses
oli raske ja piinlik teiste
ees suud lahti teha ja
veerida vasakult paremale
neid hieroglüüfe, mida
nemad juba aasta otsa
harjutanud olid.
Kuid
ma otsustasin sellele vilistada, korralikult
kohal käia ja
ainult enda arengule keskenduda.
Oli
ilusaid hetki, ahhaa-momente ja „vau, ma just paningi selle käände
õigesti!”-momente. Nii õppejõud kui ka koolikaaslased olid ääretult
vastutulelikud, pakkusid alati oma abi ja lisamaterjale. Ning mingil
määral ma tõesti arenesin, õppisin juurde sõnavara ja
grammatikareegleid ja isegi pisut araabiamaade ajaloost.
Aga
see oli
liiga suur tükk. Seda
kõike oli liiga intensiivselt ja liiga palju ja lõpuks tundsin,
kuidas mu õppetöösse
panustatav energia ei ole enam
väärt seda, mis ma arenguna vastu saan.
Sest isegi kui ma
parajasti ei õppinud, olin ma mõttega selle juures, ja tundsin endal tohutut süüd looderdamise pärast. Päevavaras selline!
See mürgitas mu inimsuhteid, loomingulist aega, aega, mille ma oleksin tahtnud võtta vaid raamatu lugemiseks või aknast välja vaatamiseks. Ja ma tundsin paanikat ja isiklikku rünnakut, kui keegi kasvõi lihtsalt minuga kokku saada tahtis. "Mul on ju kiire," tagus mu peas ringiratast. Ja lõpetasin ikka Twitteris scrollides.
"Ainult see semester veel," korrutasin endale, "ainult see semester veel, ja siis saan hinge tõmmata." Aga elu ei toimi nii, ei lase pausi oodata lasta. Elu näpistab pausi sealt, kust ta ise parajasti heaks arvab, ja minul ei jäänud üle muud, kui sellele anduda. Pärast nelja kurguvaluta aastat olin jäänud taas angiini ja elu lükkas mind kaheks nädalaks maha diivanile, oma tegude üle järele mõtlema. Ma olin olnud ahne, ujunud vastuvoolu. Olin üritanud võistelda oma taoga.
Koolist
puudumise tõttu juhtus, et enam ei olnud ma teistest araabia keele
õppijatest taga mitte aasta, vaid aasta ja kuu võrra. Kuid ma ei
andnud alla, kavatsesin kõrvust mööda läinud materjali järele õppida paari päevaga.
„Kuidas
see on nii,” nutsin ma ühel õhtul köögilaua
taga, üritades endale pähe
taguda tegusõnade neljateist stemmi. Ma
olin kaotanud igasuguse
huvi – mind juhtis ainult
eksami tegemine, mooduli täitmine. "Kuidas see on nii, et keelest,
millesse vaid mõned kuud
tagasi kirgliku entusiasmiga
suhtusin, jõudis juba saada
tuhmunud, lämmatav narts?"
Mul
oli hirm. Mul oli suur hirm omaenda ees, oma motivatsiooni ees, selle
ees, kuidas ma mitte kunagi millelegi pidama ei jää.
Aga seda kõike teeb sundus, ebaorgaanilisus. Seda kõike tegi see,
et ma läksin teadmistevargile.
Ja seda ahastust nägi pealt mu ema, kes keetis mulle tassi teed, istus minuga maha ja ütles, et see võib-olla kõlab ebapedagoogiliselt, aga on täiesti okei jätta pooleli asju, mida oled kunagi õhinaga alustanud. Ja leidis, et ma võiksin nüüd õppimise asemel hoopis rahulikult Kättemaksukontorit vaadata ja endale rohkem mitte liiga teha.
Ja seda ahastust nägi pealt mu ema, kes keetis mulle tassi teed, istus minuga maha ja ütles, et see võib-olla kõlab ebapedagoogiliselt, aga on täiesti okei jätta pooleli asju, mida oled kunagi õhinaga alustanud. Ja leidis, et ma võiksin nüüd õppimise asemel hoopis rahulikult Kättemaksukontorit vaadata ja endale rohkem mitte liiga teha.
On
õhkõrn piir saavutusvajaduse ahnuse ja loomingulise laenu, selle
ilusa võtmise-andmise balansi vahel. Ma olin kaotanud loomulikkuse,
tao, ja marssinud võtma seda, mis ei kuulu mulle, ei saanud veel
selles ajas ja ruumis kuuluda. Ma seadsin endale utoopilise eesmärgi
ning tahtsin jälle kõike ja kohe, ja mulle mitte kuuluvate
teadmiste ihaldamine on samavõrd patt kui ihaldada teise mehe naist või
tema eeslit.
Ma
olin oma tao vastu võidelnud ja ma teadsin seda.
Minu
tao ei ole rööprähklemine, ei
ole kahekümne nelja tunni maksimaalselt ära
kasutamine, ei
ole teenimine
või
kogumine, edumeelsus. Ei
ole üle oma varju hüppamine!
On puhkus. Säästlikkus.
Sõprus. Pere. Uni.
Uni! Õppimine mänguliselt,
ilma grammatikata. Võeh, grammatika! On
tantsimine, on enese muusikasse täiesti vabaks laskmine ainult üksi
oma toas. On andmine, on seletamine. On kannatlikkus. On
pigem vähem kui rohkem.
Mõtlen
aegadele, mil olen siin elus olnud kõige õnnelikum. See
äratundmismoment, et vau! Ma teen praegu täpselt seda, mida olen
alati tahtnud teha. Ma olen kohas, kus ma pean olema. Tasmaania.
Iisrael. Ateena. Nüüdsama Maltal, kui istusin päikeselisel rõdul
ja tegin kaugtööd – tõlkisin, seadsin eestikeelseid lauseid
inglise keelde ümber.
Need
on ühtlasi olnud ka mu elu kõige rahatumad ajad, kuid ma olen
lasknud elu voolul end kanda ja vaadanud stoilise rahuga, kuhu ta
mind uhub ja viskab, ma olen aidanud teisi ja teised on aidanud mind.
Ma olen arenenud. Ma olen kasvanud.
Ning
praegu, Eestis – õppides ajakirjanikuks ja käies restoranis tööl,
tean ma, et teen täpselt neid
asju, mida ma ei
taha teha. Elan
riigis, kus ma ei taha elada, õpin asja, millega ma ei taha
tulevikus tegeleda, töötan kohas, millega ma ei taha end siduda.
Ja siis olin ma Maltal, ja rääkisin seda hostelis teistele.
„Sa
oled õnnega koos,” ütles itaallane Emmanuele mulle. „Juba
kindel teadmine sellest, mida sa ei taha
teha, on suur võit. Ja seda juba nii noorelt! Mõni inimene töötab
kuni kuuekümneaastaseks saamiseni ja saab siis aru, et see ei olnud
üldse see, mida ta teha tahtis. Sul on tohutult vedanud.”
Praegu, raevukalt
klahve toksides mõistan –
ma kirjutan jälle! Ja
pisarad valguvad silmanurka. Täna hommikul tantsisin oma toas
samamoodi, et pisarakanalid tungisid valla. Osalt sellepärast, et
mängisid nii ilusad klaveripalad, ja teisalt sellepärast, et ma
olin jälle loomas, olin
jälle ühenduses millegi suuremaga kui raha, töö ja ainepunktid.
Seadsin endale meenutuseks
tantsida rohkem, tantsida vaat et iga päev, lüüa lahti need
loomingulised retseptorid ja universumi müstilised kanalid.
Ma
olin vahepeal süsteemi ära kadunud.
Ei tasu seada liiga utoopilisi eesmärke. Peab jätma aega loominguks, naermiseks, olemiseks. Olla pigem vähem kui rohkem.
Niimoodi, järk-järgult
hakkan mõistma, mis siin maailmas on mulle ja mida pean tegema, et
sinna jõuda. Ma usun, et vaikselt hakkab vormuma plaan, kuid enne teistele
andmist pean ise võtma. Ise arenema, et oleks, mida anda. Nagu
lennukis – kõigepealt tuleb hapnikumask ette sättida endale ja alles
siis abistada
teisi.
musu!
ReplyDelete